لوله پلی اتیلن فاضلابی چیست؟ مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن فاضلابی چیست؟ مشخصات لوله پلی اتیلن فاضلابی چیست؟ لوله‌های پلی اتیلنی که در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جنس پلیمرهای اتیلن ساخته شده و امروزه به پرکاربردترین لوله و اتصالات در صنایع مختلفی همچون گازرسانی، انتقال آب و فاضلاب، آتشنشانی و آبیاری و… تبدیل شده‌اند.

لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی به منظور جمع آورزی و انتقال آب و فاضلابات شهری و صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و به سبب ویژگی‌هایی همچون انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر ضربه و فشار و … توانسته جایگزین خوبی برای لوله و اتصالات فلزی، آهنی و بتنی شود.

اگر می‌خواهید با مشخصات لوله پلی اتیلن فاضلابی و همچنین مزایا و کاربردهای این محصول از پارس اتیلن کیش آشنا شوید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

لوله پلی اتیلن فاضلابی چیست؟

لوله پلی اتیلن فاضلابی به لوله‌هایی از جنس پلاستیک نرم و منعطفی گفته می‌شود، که بر پایه مواد نفتی (پلی اتیلن) ساخته می‌شوند. این لوله و اتصالات به کمک گرانول‌های خودرنگ (سیاه) که از پتروشیمی‌های معتبر ایرانی تهیه می‌شوند، سپس طی فرآیندهای پلیمریزاسیون و در دستگاه‌های اکسترودر قالب گیری خواهند شد.

در پاسخ به سوال اینکه “لوله پلی اتیلن فاضلابی چیست؟” می‌توانیم به گزارش Civilpipes.com.au استناد کنیم و بگوییم:

“PE sewer pipe and fittings are manufactured to AS/NZS 4130 using PE100 high density polyethylene material that is co-extruded with a dark external colour and a white/light internal colour.”

“لوله و اتصالات فاضلابی پلی اتیلنی که با استاندارد AS/NZS 4130 و با استفاده از مواد پلی اتیلن با چگالی بالا PE100 ساخته شده است، از رنگ خارجی تیره و رنگ داخلی تیره یا روشن اسکترود شده است.”

در گذشته بر روی لوله‌های پلی اتیلن سیاه فاضلابی، خطوط قهوه‌ای درج می‌شد تا مشخص شود که این تجهیزات مختص به انتقال فاضلاب هستند. چرا که هر لوله‌ای متناسب با صنعتی که قرار بود در آن استفاده شود، ساخته می‌شد و فشار کاری هر کدام متفاوت از دیگری بود.

اما به مرور زمان تولیدکنندگان لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی از جمله شرکت پارس اتیلن کیش، به این نتیجه رسیدند که درج این خطوط تنها سبب تضعیف قدرت و مقاومت تجیهزات می‌شود. همین ضعف در ساختار لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی سبب شد تا خطوط قهوه‌ای روی آن‌ها حذف شود.

جهت خرید لوله پلی اتیلن فاضلابی با کیفیت با کارشناسان فروش پارس اتیلن کیش در تماس باشید.

۹ کاربرد مهم انواع لوله پلی اتیلن فاضلابی

جمع آوری فاضلابات شهری و صنعتی مهم‌ترین کاربرد لوله فاضلابی کاروگیت می‌باشد. اما لوله پلی اتیلن فاضلابی تنها سبب جمع آوری آب و فاضلاب نشده و کاربردهای مهم دیگری دارند که عبارتند از:

  • آبیاری تحت فشار
  • انتقال مواد شیمیایی
  • شبکه‌های گازرسانی
  • انتقال فاضلاب‌های خانگی
  • انتقال فاضلاب‌های صنعتی
  • جمع آوری آب و فاضلاب سطحی
  • استفاده در شبکه زهکشی زمین‌های کشاورزی
  • انتقال فاضلاب صنعتی در پروژه‌های عمرانی بزرگ
  • انتقال آب و فاضلاب در مناطقی با شرایط سخت جوی

همچنین انتقال و جمع آوری پساب‌های صنعتی، انتقال و جمع آوری فاضلاب، جمع آوری آب‌های سطحی و شبکه‌های زهکشی از دیگر کاربردهای لوله پلی اتیلن فاضلابی هستند.

جهت آگاهی از شرایط فروش انواع لوله های پلی اتیلن فاضلابی با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

لوله پلی اتیلن فاضلابی با کیفیت چه خصوصیاتی دارد؟

لوله‌های مخصوص برای انتقال فاضلاب که از جنس پلی اتیلن هستند، توسط گرانول‌ها و مواد اولیه خریداری شده از پتروشیمی تهیه می‌شوند.

این گرانول‌ها به دو صورت گرانول خودرنگ (سیاه یا Black) و گرانول طبیعی (سفید یا White) به بازار عرضه می‌شوند.

گرانول‌های خودرنگ فاقد هرگونه مواد افزودنی بوده و کیفیت بسیار بالایی دارند. اما گرانول‌های سفید حین تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی، با ماده‌‌ای به نام مستربچ (Masterbatch) مخلوط می‌شوند تا رنگ سیاه به خود بگیرند.

اغلب سفارشاتی که پارس اتیلن کیش در مجموعه خود ثبت می‌کند، لوله پلی اتیلن فاضلابی تولید شده توسط گرانول خودرنگ است و کمتر کسی لوله و اتصالات با گرانول سفید را سفارش می‌دهد.

با انواع لوله پلی اتیلن بیشتر آشنا شوید.

جدول سایز لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله‌های فاضلابی کاروگیت یا همان لوله پلی اتیلن فاضلابی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند تا بتوانند نیاز صنایع مختلف را برطرف کنند.

در جدول زیر سایز لوله‌های فاضلابی از جنس پلی اتیلنی و کاربرد هر یک از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

سایز لوله پلی اتیلن فاضلابی بر حسب اینچ سایز لوله پلی اتیلن فاضلابی بر حسب میلیمتر کاربرد فشار کاری (اتمسفر)
۲.۱ اینچ ۲۰ میلیمتر آبیاری و کشاورزی ۶ – ۱۰ – ۱۶ – ۲۰
۴.۳ اینچ ۲۵ میلیمتر انتقال سیالات با حجم کم
۱ اینچ ۳۲ میلیمتر کشاورزی و انتقال سیالات با دبی کم ۶ تا ۳۲
۱۱.۲ اینچ ۵۰ میلیمتر آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات ۳ تا ۵ اتمسفر
۳ اینچ ۹۰ میلیمتر انتقال آب و گاز
۴ اینچ ۱۱۰ میلیمتر کشاورزی و آبرسانی
۵ اینچ ۱۲۵ میلیمتر کشاورزی و انتقال آب شرب
۶ اینچ ۲۰۰ میلیمتر انتقال سیالات با دبی معمولی
۸ اینچ ۲۰۰ میلمتر آبیاری در سیستم‌های مدرن
۱۰ اینچ ۲۵۰ میلیمتر انتقال آب و سیالات غیر اسیدی ۵ تا ۲۵
۱۱ اینچ ۲۸۰ میلیمتر آبرسانی، آتشنشانی و انتقال فاضلابی

۱۰ مزیت استفاده از لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی

جایگزین شدن لوله‌ و اتصالات پلی اتیلنی فاضلابی با لوله‌هایی از دیگر جنس‌ها تصادفی نیست. بلکه ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فرد لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی باعث شده تا این تجهیزات بتوانند جایگزین لوله و اتصالات با جنس‌های دیگر شوند.

۱۰ تا از مهم‌ترین مشخصات لوله پلی اتیلن فاضلابی عبارتند از:

۱٫ عمر مفید طولانی مدت:

لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی بر پایه مواد نفتی (اتیلن) است و در طی فرآیند پلیمریزاسیون، مقاومت بسیار بالایی پیدا می‌کنند. هرچه مقاومت لوله‌ها بالاتر باشد، در برابر تغییرات جوی و فشارها مقاومت بیشتری خواهند داشت. در نتیجه دیرتر می‌پوسند و یا می‌ترکند.

۲٫ مقاومت و استحکام بالا:

لوله های پلی اتیلن فاضلابی به دلیل وجود پلی اتیلن در ساختارشان، از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند و در صورت وجود فشارهای مکانیکی خاک در زیر زمین، آسیبی نمی‌بینند.

لوله های پلی اتیلن فاضلابی مقاوم و اقتصادی را از پارس اتیلن کیش بخرید.

۳٫ مقرون به صرفه و اقتصادی:

لوله پلی اتیلن فاضلابی ارزان قیمت بوده و می‌توان به آن‌ها، عنوان لوله پلی اتیلن اقتصادی را نسبت داد. ارزان قیمت بودن لوله پلی اتیلن فاضلابی به معنای کمتر بودن قیمت آن‌‌ها نسبت به لوله‌های فلزی و یا بتنی است.

۴٫ وزن سبک و حمل آسان:

لوله و اتصالات پلی اتیلن از نوع فاضلابی چون به کمک مواد نفتی یا همان پلاستیک ساخته می‌شوند، بسیار سبک‌تر از لوله‌های فلزی و آهنی هستند. سبک بودن لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی، به حمل و نقل و نصب آسان آن‌ها کمک خواهد کرد.

۵٫ اتصالات مطمئن و بدون نشتی:

لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی و اتصالات آن‌ها در شرکت پارس اتیلن کیش جنس یکسانی دارند. به سبب یکسان بودن جنس لوله و اتصالات پلی اتیلن فاضلابی، اطمینان کامل از بابت عدم نشت مواد انتقالی وجود دارد.

آشنایی بیشتر با انواع لوله‌های پلی اتیلن

۶٫ انعطاف پذیری بالا:

لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی انعطاف‌پذیر هستند که این ویژگی باعث می‌شود نصب و راه‌اندازی آنها بسیار آسان باشد و در برابر تغییرات دما و فشار مقاومت خوبی داشته باشند.

۷٫ مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی:

یکی دیگر از مشخصات لوله پلی اتیلن فاضلابی، مقاومت آن‌ها در برابر مواد شیمیایی می‌باشد. این نوع لوله‌ها به دلیل مواد پلیمری که از آن ساخته می‌شوند، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حتی عوامل شیمیایی دارند.

۸٫ عمر مفید بالا:

لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی عمر مفید طولانی‌ای دارند و به دلیل مقاومت در برابر عوامل محیطی مختلف، نیاز به تعویض و تعمیرات کمتری دارند.

۹٫ کاهش ریسک انسداد لوله:

سطح داخلی این لوله‌ها به دلیل طراحی خاصی که دارند، از رسوب گرفتن لوله و یا تجمع رسوبات در داخل لوله جلوگیری کرده و تمایل کمتری به مسدود شدن دارند. این ویژگی به بهبود عملکرد شبکه فاضلاب کمک می‌کند.

۱۰٫ سازگاری با محیط زیست:

این نوع لوله‌ها قابلیت بازیافت دارند و در نتیجه به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند. از آنجایی که از پلی اتیلن ساخته می‌شوند، از آسیب‌های زیست محیطی جلوگیری می‌کنند.

بررسی قیمت لوله پلی اتیلن فاضلابی و مقایسه آن با سایر لوله‌ها

پایه و اساس لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی، نفت و موادنفتی است. به همین دلیل قیمت لوله‌های پلی اتیلنی رابطه‌ مستقیمی با قیمت نفت جهانی دارند. تغییرات در قیمت نفت جهانی، سبب ایجاد تغییر در قیمت خرید مواد اولیه پلی اتیلن می‌شود. اگر که شرکت‌های تولید کننده لوله و اتصالات پلی اتیلن فاضلابی مواد اولیه گران‌تری بخرند، قیمت تولید و فروش لوله پلی اتیلن فاضلابی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

البته لزوما تغییر قیمت نفت جهانی منجر به افزایش لوله پلی اتیلن فاضلابی نمی‌شود. بلکه موارد زیر نیز در ایجاد تغییرات در قیمت لوله پلی اتیلن فاضلابی نقش دارند:

  • نوع ماده اولیه
  • گرید و درجه کیفیت گرانول‌ها
  • حقوق و دستمزد کارکنان کارخانجات
  • هزینه گمرکات داخلی و ترخیص کالا از مرز
  • هزینه حمل و نقل و اجرای لوله و اتصالات فاضلابی در پروژه‌ها

بیشتر بخوانید: لیست روزانه قیمت فروش لوله پلی اتیلن

معرفی گرید و چگالی مواد اولیه در تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی

گرانول‌های خودرنگ و سفیدی که برای تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای سه نوع چگالی بالا(HDPE)، چگالی متوسط خطی (LLDPE) و چگالی پایین (LDPE) هستند.

تفاوت هرکدام از این لوله‌ها در میزان چگالی یا دانسیته مواد اولیه آن‌هاست. امروزه در بازار خرید و فروش لوله پلی اتیلن فاضلابی، لوله پلی اتیلن کشاورزی، آبرسانی و … از دو نوع مواد اولیه PE100 و PE80 استفاده می‌شود تا بتوانیم تجهیزاتی با کیفیت بیشتر، چگالی٬های بهتر و همچنین مقاومت مناسب تری را تولید کنیم.

از طرفی نوع گرید ماده اولیه‌ای که در تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی نقش دارد، در تعیین چگالی آن هم موثر است.

جهت اطلاع دقیق از قیمت روز لوله پلی اتیلن فاضلابی با ما در تماس باشید.

گریدهای PE100 و PE80 لوله پلی اتیلن فاضلابی

مواد اولیه‌ای که برای تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی مورد استفاده قرار می‎‌گیرند، به سه نوع PE100، PE80 و PE63 تقسیم بندی می‌شوند. نوع PE63 به سبب دانسیته (چگالی) بسیار بالا و کیفیت پایینی که داشته است، از صنعت تولید لوله‌های پلی اتیلن کنار گذاشته شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

لوله پلی اتیلن فاضلابی با گرید PE100

ماده اولیه PE100 لوله پلی اتیلن فاضلابی کیفیت مناسبی داشته و چگالی کمتری دارد. همچنین تجهیزاتی که با این مواد تولید می‌شوند، سبک‌تر از دیگر لوله‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: منظور از لوله پلی اتیلن PE100 چیست؟

لوله پلی اتیلن فاضلابی با گرید PE80

ماده اولیه PE80 نسبت به ماده اولیه PE100 کمی کیفیت پایین‌تر و چگالی بیشتری دارد در نتیجه تجهیزات تولید شده کمی سنگین‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: لوله پلی اتیلن PE80 را بیشتر بشناسید.

کدام لوله‌های پلی اتیلنی در انتقال فاضلاب کاربرد دارند؟

دو نوع لوله پلی اتیلن کاروگیت و لوله پلی اتیلن اسپیرال از جمله لوله‌هایی هستند که برای انتقال فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله فاضلابی کاروگیت و لوله پلی اتیلنی اسپیرال به سبب شکل ظاهری منحصر به فرد و دالبر دالبر شکل و همچنین ویژگی‌هایی مانند انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، فشار و ضربه، در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله پلی اتیلن فاضلابی دوجداره یا تک‌جداره؟

پیش از خرید لوله پلی اتیلن فاضلابی لازم است تا انتخاب کنید که آیا لوله پلی اتیلن تک‌جداره نیاز دارید و یا لوله پلی اتیلن دوجداره؟

لوله پلی اتیلن فاضلابی دوجداره (کاروگیت یا اسپیرال) در صنعت انتقال فاضلابی بیشتر ار نوع تک‌جداره به فروش می‌رسد. چرا که به سبب ساختار دولایه‌ای که دارند علاوه بر اینکه در برابر فشار مقاوم است، سبک‌تر نیز هست.

توصیه کارشناسان فروش شرکت پارس اتیلن کیش این است که در صنعت انتقال آب و فاضلاب، حتماً لوله‌های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی (کاروگیت یا اسپیرال) را خریداری کنید.

برای مشاهده نمونه کارهای لوله پلی اتیلن فاضلابی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

آیا لوله پلی اتیلن فاضلابی دچار رسوب گرفتگی می‌شود؟

امروزه دغدغه کارگزاران صنایع انتقال فاضلاب این است که در کنار خصوصیات منحصر به فرد لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی، آیا دچار رسوب گرفتگی می‌شوند یا خیر؟

خیر. لوله پلی اتیلنی که مخصوص برای انتقال مواد فاضلابی (لوله کاروگیت یا لوله اسپیرال) می‌باشد، لوله‌ای دو جداره بوده و از یک سطح داخلی صاف و صیقلی برخوردار است. در نتیجه مواد انتقالی داخل آن به راحتی سر خورده و بدون هیچ رسوب گرفتگی، جا به جا می‌شوند. در واقع علت عدم رسوب گرفتگی لوله پلی اتیلن فاضلابی، سطح داخلی صاف آن است و مانعی برای گیر کردن فاضلاب ندارد.

خرید لوله پلی اتیلن فاضلابی باکیفیت

اگر به عنوان یک کارگزار در صنعت انتقال آب و فاضلاب، قصد خرید لوله پلی اتیلن فاضلابی را دارید؛ می‌توانید با کارشناسان فروش پارس اتیلن کیش در ارتباط باشید. این مجموعه محصولات پلی اتیلنی خود اعم از لوله و اتصالات پلی اتیلنی را با کیفیت بالایی به فروش رسانده و علاوه بر آن، خدمات پس از فروش ارزنده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

جهت اطلاع از قیمت لوله پلی اتیلن فاضلابی و شرایط فروش لوله های پلی اتیلن فاضلابی می‌توانید با کارشناسان فروش مجموعه پارس اتیلن کیش تماس بگیرید.

پارس اتیلن کیش، تولیدکننده برتر لوله و اتصالات پلی اتیلن در ایران

شرکت پارس اتیلن کیش یکی از تولیدکنندگان معتبر و معروف در زمینه ساخت و تولید لوله و اتصالات پلی اتیلنی از صفر تا صد است. این مجموعه تمامی مواد اولیه مورد استفاده خود را از پتروشیمی‌های ایرانی با قیمت روز خریداری کرده و جهت تولید لوله‌ پلی اتیلن فاضلابی، لوله پلی اتیلن گازرسانی، لوله پلی اتیلن آبیاری و آبرسانی و منهول پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌دهد.

دانش فنی بالا و تجربه‌‌ای که کارشناسان این مجموعه در تهیه اتصالات پلی اتیلنی کسب کرده‌اند، سبب پیشرفت چشمگیر پارس اتیلن شده است.

از ویژگی‌های مهمی که پارس اتیلن کیش نسبت به سایر تولیدکنندگان دارد می‌توان به مجهز بودن کارخانه به آزمایشگاه‌های کنترل کیفی اختصاصی و گواهینامه‌های تایید صلاحیت و کیفیت تجهیزات پلی اتیلنی جهت انتقال آب شرب اشاره کرد.

گواهی تایید صلاحیت آزمایشگاه کنترل کیفی پارس اتیلن کیش

 

کاربرد لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله پلی اتیلن کاروگیت، اسپیرال یا همان لوله پلی اتیلن دو جداره، از جمله لوله های مناسب برای انتقال فاضلاب هستند.
لوله پلی اتیلن فاضلابی قیمت ثابتی ندارد و با توجه به ابعاد، ضخامت لوله ها، چگالی و همچنین کیفیت مواد اولیه به کار رفته می‌تواند دچار تغییر و نوسان قیمتی شود.
این لوله های به سبب خاصیت جمع آوری آب های سطحی، فاضلاب‌های شهری و فاضلاب‌های صنعتی، از نفوذ این مواد به داخل خاک جلوگیری کرده و منجر به محافظت از محیط زیست می‌شوند.
به دلیل مقاومتی که در برابر فرسایش، فشار، ضربه و زنگ زدگی دارند و همچنین انعطاف بالایشان، برای مدیریت انتقال فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این لوله ها با توجه به نوع کاربری، میزان فشاری که قرار است تحمل کنند و همچنین ضخامت و قطر داخلی لوله، می‌توانند در سایزهای ۵۰ تا ۴۰۰ میلیمتری تولید شوند.
خیر. این لوله ها نشتی ندارند و اجازه نمی دهند هیچ گونه ماده سمی و خطرناکی به بیرون نفوذ کند. به همین علت برای محیط زیست خطرناک نیستند.
بله. نیاز است که در بازه های زمانی مشخصی داخل این لوله ها را بررسی کنیم تا در صورت وجود خرابی یا نشتی، آن‌ها را تعمیر کنیم.
جنس لوله پلی اتیلن فاضلابی از Poly Ethylene یا نوعی پلیمر پلاستیکی است که از نفت خام و ترکیب گازهای طبیعی ساخته شده است.
انواع لوله و اتصالات پلی اتلین فاضلابی با توجه به سایز لوله به دو دسته لوله پلی اتیلن معمولی (سایز ۵۰ تا ۱۶۰) و لوله پلی اتیلن کاروگیت (سایز بالای ۱۶۰) تقسیم بندی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *