علت کاربرد پلی اتیلن در گازرسانی چیست؟

لوله پلی اتیلن در چند دهه اخیر، انقلابی جدید در صنعت گازرسانی شهری به به وجود آورده است. لوله های پلی اتیلن در مقیاس محدود، از اوایل دهه ۱۹۶۰ برای گازرسانی به منازل در كشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار‌ گرفته بود. اما امروزه به خاطر پیشرفت در زمینه ساخت مواد پلی اتیلن، استفاده از این نوع لوله‌ها گسترش چشمگیری یافته که می‌تواند دلیل معتبری بر کیفیت و قابل اطمینان بودن لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی‌ اتیلن باشد . امروزه بیش از ۹۰ ٪ از لوله‌های نصب شده برای توزیع صنعت گاز طبیعی در آمریکا و کانادا از لوله‌های پلاستیکی استفاده شده که ۹۹ درصد از آنها لوله پلی‌اتیلن می‌باشد.

لوله پلی‌ اتیلن در بسیاری از كشورها، نظیر انگلستان، آلمان و اتریش و روسیه مورد توجه قرار گرفته و در ایران نیز در تمام شهرها و روستاها که به تازگی گاز‌رسانی‌ می شوند، تمامی خطوط از لوله پلی‌ اتیلن می باشد.

با توجه به مزیت‌های ذكر شده و گسترش روزافزون شبكه گازرسانی، می‌توان استفاده وسیع‌ تری از این لوله‌ها را در صنعت گازرسانی شهری شاهد بود. این در صورتی است كه هنوز در بسیاری از شهر‌های كشور از این تكنولوژی استفاده چندانی ندارند. استفاده از این قبیل لوله‌ها علاوه بر برخورداری از مزایای آن، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران تشویق به سرمایه‌گذاری در ساخت محصولات پلی اتیلن شوند. همچنین با ایجاد ارزش افزوده در این صنعت، امكان استفاده از طیف وسیع نیروهای داخلی در بازار كار آن ایجاد می‌شود. امید است در آینده، شاهد به‌كارگیری بیشتر این تكنولوژی در شبكه گازرسانی شهری كشور عزیزمان باشیم.

مشخصات لوله پلی اتیلن گازرسانی

به دلیل حساسیت بالایی که خطوط انتقال گاز از گذشته تا کنون داشته اند، تحقیقات، آزمایش و بررسی‌های زیادی روی لوله های پلی اتیلنی انجام می‌شود تا در صورت وجود نقص در لوله ها، قبل از اجرایی شدن پروژه جلوی هرگونه خطر احتمالی گرفته شود.

مشخصات لوله پلی اتیلن گازرسانی ارتباط مستقیمی با مواد اولیه آن دارد و مواد اولیه ساخت لوله پلی اتیلن گازرسانی معمولا MDPE است که از بدو ورود به کارخانه تا لحظه خروج آن، مورد آزمایش‌های زیادی قرار می‌گیرد.

مزایا استفاده از لوله پلی اتیلن بجای سایر لوله ها در صنعت گازرسانی

لوله های پلی اتیلن در گازرسانی کاربردهای گسترده ای دارند. آنها می توانند برای انتقال گاز طبیعی، گاز شهری و گازهای صنعتی استفاده شوند. لوله های پلی اتیلن برای گازرسانی به دلیل مزایای متعددی نسبت به سایر مواد، از جمله فولاد، محبوب هستند. این مزایا عبارتند از:

مقاومت در برابر خوردگی: لوله های پلی اتیلنی در برابر خوردگی مقاوم هیتند به همین برای جابجایی و انتقال گازهای خورنده مانند کربن دی اکسید و گوگرد و … گزینه بسیار مناسبی هستند.

انعطاف پذیری لوله پلی اتیلنی: لوله های پلی اتیلنی به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند می‌توانند در شرایط سخت زمینی مانند زمین‌های کوهستانی و … براحتی نصب و راه اندازی شوند.

وزن پایین لوله ها: وزن پایین لوله های پلی اتیلنی و حمل و نقل راحت آن ها سبب شده تا استفاده از آن ها در پروژه های بزرگ و کوچک گازرسانی مقرون به صرفه تر از سایر لوله ها باشد.

 کاربرد لوله پلی اتیلن در گازرسانی

  • انتقال گاز طبیعی: لوله های پلی اتیلن به طور گسترده ای برای انتقال گاز طبیعی از منابع تولید تا مراکز مصرف استفاده می شوند. آنها همچنین می توانند برای انتقال گاز طبیعی مایع (LNG) استفاده شوند.
  • توزیع گاز شهری: لوله های پلی اتیلن برای توزیع گاز شهری در مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شوند. آنها به طور گسترده ای جایگزین لوله های فولادی سنتی شده اند زیرا دوام و کارایی بیشتری دارند.
  • انتقال گازهای صنعتی: لوله های پلی اتیلن برای انتقال طیف گسترده ای از گازهای صنعتی استفاده می شوند، از جمله گازهای شیمیایی، گازهای فرآیندی و گازهای سوختی.

لوله های پلی اتیلن یک گزینه عالی برای گازرسانی هستند. آنها مزایای متعددی نسبت به سایر مواد دارند و برای طیف گسترده ای از کاربردها مناسب هستند.

سوالات متداول درباره کاربرد لوله پلی اتیلن در گازرسانی

خیر؛ لوله‌های پلی اتیلن علاوه بر مقاومت خود در برابر فشار و تغییر شکل، دارای مقاومت شیمیایی قوی نیز می‌باشند.
می‌توانید برای خرید و یا اطلاع از قیمت لوله پلی اتیلن گازرسانی با کیفیت با کارشناسان فروش پارس اتیلن به شماره ۰۲۱۸۸۲۰۲۰۶۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *