Iso 14001

سیستم مدیریت زیست محیطی

استاندارد iso 14001 در ارتباط با مدیریت زیست محیطی است و برای کمک به شرکت و یا موسسه در به حداقل رساندن نارسایی‌ها و صدمات به محیط ( مانند تغییرات آب و هوایی مضر، مسموم کردن آب و یا زمین ) با اجابت قوانین رسمی دولت‌ها و جهان در رابطه با حفظ محیط زیست می‌باشد . ایزو ۱۴۰۰۱ یک استاندارد جهانی برای سیستم مدیریت محیطی ( EMS ) است .سیستم ISO 14001 بخشی از الزامات مدیریتی که همان ساختار سازمانی ، منابع لازم جهت انجام ، برنامه ریزی و طرح ریزی فعالیتها ،تشریح مسئولیتها ، معین نمودن روشها و نحوه اجرای کار در راستای حفظ محیط زیست است را شامل می شود.استاندارد ISO 14001 مذکور تضمین کیفیت محصول و ارائه خدمات را به لحاظ هماهنگی با الزامات زیست محیطی و حفظ آن بیان می نمایند.

واحد محیط زیست شرکت پارس اتیلن کیش در اولین گام و به جهت سیستماتیك كردن نظارت و كنترل كلیه فعالیتهای مؤثر بر محیط زیست، كاهش آلودگیهای زیست محیطی، صرفه جوئی در مصرف منابع و انرژی، تقلیل پیامدهای زیست محیطی ناشی از روند فعالیت پیمانكاران و تأمین كنندگان ، پرسنل و تولید محصول تصمیم به استقرار نظام مدیریت محیط زیست براساس معیارهای استاندارد ایزو۱۴۰۰۱ نمود كه در این راستا پس از تعیین و تدوین خط مشی زیست محیطی و مدون نمودن نظامنامه و روشهای اجرائی و دستورالعملها،پروژه جهت نیل به هدف نهایی اجرا گردید.و نهایتاً پس از ۲ روز ممیزی سخت و موشكافانه توسط ممیزان شركت گواهی دهنده (شركت بین المللی SGS سوئیس ) شرکت پارس اتیلن کیش موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ایزو۱۴۰۰۱ گردید.

بیشتر بخوانید: گواهینامه OHSAS ۱۸۰۰۱ درباره چیست؟ + استاندارد ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

استاندارد ISO 14001 چیست؟

Iso 14001

استاندارد ISO 14001 نخستین بار در سال ١٩٩٦ و چهار سال پس از برگزاری کنفرانس زمین در ریودوژانیرو ( در سال ١٩٩٢) ، منتشر شد . ویرایش نخست استاندارد ISO 14001 مورد توجه سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری در سطح جهان قرارگرفت و ده‌ها هزار شرکت طی سال‌های پس از ١٩٩٦ گواهینامه ISO 14001 دریافت نمودند . به ویژه مزایای اقتصادی و نقش کاهش هزینه‌ای استاندارد ISO 14001 ، سازمان‌ها را به استقرر سیستم ISO 14001ترغیب نمود .

تمایل سازمان‌های تولیدی و خدماتی در زمینه دستیابی به عملکـرد صحیح زیست محیـلی و نشان دادن آن بواسطه کنترل پی‌آمد فعالیت‌ها ، محصولات و خدمات بر محیط زیست براساس خط مشی و اهدف اعلام شده ، رو به افزیش است . انگیزه‌های اصلی این تمایل ، توسعه الزمات قانونـی ، سیاست‌های اقتصادی و دیگر مواردی است که سازمان‌ها را وادار می‌سازد حفظ محیط زیست ، نظرات طرف‌های ذینفع و توسعه پایدار را مورد توجه قرار دهند .

استاندارد ISO14001 و استانداردهای سیستمهای مدیریت كیفیت سری ایزو ۹۰۰۰ دارای اصول سیستم مدیریت مشتركی هستند . سازمانها می توانند از یك سیستم مدیریت موجود سازگار با استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰ به عنوان پایه ای برای سیستم مدیریت زیست محیطی خود استفاده نمایند . باید توجه داشت كه كاربرد عناصر مختلف سیستم مدیریت ممكن است به جهت مقاصد متفاوت و طرفهای ذینفع مختلف ،‌ باهم تفاوت داشته باشند . در حالی كه سیستم مدیریت كیفیت به نیازهای مشتری توجه دارد ،‌ سیستمهای مدیریت زیست محیطی نیازهای طیف وسیعی از طرفهای ذینفع و نیازهای در حال تحول جامعه برای حفاظت محیط زیست را مد نظر قرار می دهد .

بیشتر بخوانید: لوله پلی اتیلن با کیفیت + مزیت لوله پلی اتیلن در برابر سایر لوله ها چیست؟

استانداردISO14001 در مورد هر سازمانی كه مایل به اعمال موارد زیر باشد كاربرد دارد :

Iso 14001

الف ) اجرا ، نگهداری و بهبود یك سیستم مدیریت زیست محیطی.

ب ) حصول اطمینان از انطباق با خط مشی زیست محیطی كه خود تعیین كرده است.

ج ) اثبات این انطباق به دیگران.

د ) درخواست گواهی / ثبت سیستم مدیریت زیست محیطی خود توسط یك سازمان برونی.

ه ) تعیین انطباق با این استاندارد و اظهار آن توسط خود سازمان.

تمام الزامات مندرج در استاندارد iso 1400 به منظور لحاظ شدن در هر سیستم مدیریت زیست محیطی در نظر گرفته شده اند .گستره كاربرد آن به عواملی مانند خط مشی زیست محیطی سازمان ، ماهیت فعالیتهای آن و شرایطی كه در آن فعالیت می نماید بستگی دارد .

گواهینامه ISO 14001

بیشتر بخوانید: منهول پلی اتیلن چیست؟ + مزایا منهول پلی اتیلن بر سایر منهول ها</p